وبسایت تخفیف گروهی شیراز

آفکادو یک وبسایت تخفیف گروهی شیراز هست

وبسایت تخفیف گروهی شیراز

آفکادو یک وبسایت تخفیف گروهی شیراز هست

آفکادو یک وبسایت تخفیف گروهی شیراز هست و شما می توانید به کمک این سایت از بهترین مراکز تفریحی، کنسرت ها و .. تخفیف تهیه کنید و از خدمات آن محل لذت ببرید

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چشم ها جزء اصلی ترین اجزای صورت به حساب می آیند و در بیان احساسات و تاثیر گذاری بر روی افراد نقش به سزایی دارند. چشم ها جزء نقاط کانونی صورت هستند و توجه افراد در اولین برخورد با چشمان شماست.

آرایش چشم ها میتواند آنها را درشت تر، نافذ تر و گیرا تر نشان دهند. شما به راحتی با آرایش چشم می توانید حالت چهره ی خود را خندان، جدی، جذاب و ... نشان دهید. معیار های زیبایی برای افراد مختلف متفاوت است اما اکثر مردم بر این باور هستند که جز اصلی که در زیبایی صورت تاثیر گذار می باشد چشم است. نوع آرایش و رنگی که برای آرایش چشمتان انتخاب می کنید دست شما را برای فرم دهی صورت به نحو دلخواه باز می گذارد. اگر آرایشتان را به درستی انجام دهید می توانید روی حالت دهی سایر اجزای صورت خود نیز تاثیر گذار باشید. یک آرایش چشم مناسب و ملایم کمک می‌کند تا صورت بشاش و چشمانی درشت داشته باشید. آرایش چشم باعث می‌شود که پف چشم پنهان شود و چشم‌ها خسته و خواب‌آلود نباشند. دراین مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع لوازم و محصولات مربوط به آرایش چشم و کاربرد آنها آشنا کنیم.

آرایش چشم

کانسیلر چشم:

کانسیلر به پودر فشرده ای گفته می شود که بهتر است رنگی کمی روشن تر از کرم پودر داشته باشد و می توان آن را قبل یا بعد از کرم پودر استفاده کرد، اما معمولا بعد از کرم پودر زده می شود که تاثیر بهتری بر روی پوست داشته باشد. انواع مختلفی از کانسیلرها در بازار موجود است: نوع Stick یا ماتیکی که به راحتی استفاده می شود، نوع نیمه جامد (کرم) و کانسیلرهای مایع. کانسیلرها در انواع زرد، سبز، بنفش، نارنجی موجود می باشند که بر اساس رنگ پوستتان میتوانید آنها را انتخاب نمایید به عنوان مثال کانسیلر رنگ سبز برای از بین بردن نقاط قرمز پوست و یا کانسیلر رنگ بنفش برای افرادی که پوستی زرد دارند مناسب می باشد. کانسیلر ها به طور کلی برای از بین بردن و رفع نواقص صورت از جمله لک و چین وچروک و تیرگی دور چشم به کار برده می شود. برای رفع کبودی زیر چشم، می‌توانید کانسیلر را به صورت مثلثی زیر چشم بزنید و آن را محو نمایید. بعد از استفاده از کانسیلر مشاهده خواهید کرد که زیر چشم و پوست صورتتان یک دست و یکنواخت دیده می‌شود.

کانسیلر چشم

پرایمر چشم:

پرایمر چشم محصول مایع یا کرمی مانند است که برای آماده سازی آرایش پلک و دور چشم استفاده می شود و باعث می شود آرایش  به خوبی بر روی پوست بخوابد و ماندگاری بیشتری داشته باشد. و از ریزش آرایش زیرچشم جلوگیری می کند. استفاده از پرایمر چشم می‌تواند به آرایش صحیح چشم‌ها، به نظر رسیدن سایه‌ها با رنگ واقعی خود نیز کمک کند. یکی دیگر از محاسن پرایمر چشم این است که سایه و خط چشم کاملا صاف و یکدست روی پوست می نشیند و پلک عرق نمی کند و آرایش شما پخش و نامرتب نمی شود. این مزیت به خصوص بری افرادی که پوست چرب دارند یا زیاد عرق می کنند بسیار مناسب است. بعضی از پرایمر ها دارای خاصیت ضد پیری و ضد چروک هستند و نیز پوست پلک شما را با داشتن spf در برابر نور آفتاب محافظت می کند. برخی از پرایمرها ویژگی پوشانندگی بالا برای پوشاندن لکه‌ها و پر کردن منافذ پوستی را دارند. آبرسانی هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پرایمر برای پوست‌های خشک است.

نحوه ی استفاده از پرایمر چشم:

ابتدا کرم دور چشم روزانه و مرطوب‌کننده صورت را بر روی پوست بزنید، سپس کمی پرایمر چشم را با استفاده از یک برس آرایشی یا نوک انگشتان خود زیر چشم بزنید.بهتر است لایه ای نازک از پرایمر راروی پوست بزنید تا سرعت جذب پوست شود.

پرایمر چشم

انواع خط چشم:

خط چشم مدادی

این نوع خط چشم جز قدیمی ترین و رایج ترین لوازم آرایش مخصوص چشم است که برای افراد مبتدی بسیار مناسب است و به آسانی کشیده می شود، این خط چشم برای داخل چشم و گوشه های چشم نیز کاربرد دارد و ظاهری شبیه به سرمه به چشم می بخشد. مداد چشم، انواع مختلفی دارد مانند: پایه واکسی، سرمه ای، مدادهای پیچی مکانیکی و مداد چشم های پایه پودری.

 خط چشم مایع

این نوع خط چشم بیشتر برای حرفه ای هتا کاربرد دارد و دارای دو نوع سر مویی و سر ماژیکی است. خط چشم مویی برای کشیدن خظ چشم های ظریف و تمیز استفاده می شود و نوع ماژیکی آن به ظرافت نوع مویی نیست اما کار با آن آسان تر است.

خط چشم ژله ای

خط چشم ژله ای برای افراد کاملا حرفه ای کاربرد دارد و مایع ژله ای آن در قوطی های کوچک عرضه می شود و باید از قلم موی جداگانه برای کشیدن پشت پلک استفاده کرد. استفاده از نوع خط چشم ژله ای آسان نبوده و چون پایه کرمی دارد ممکن است با لرزش دست، نتوان خط چشمی که مد نظر است، رسم نمود. اما در حالت کلی این نوع خط چشم برای سایه های غلیظ مناسب بوده و بسیار ماندگاری بالایی دارد.

انواع خط چشم

انواع ریمل:

ریمل ها بر اساس رنگ، کاربرد و نوع ماده ای که در آنها به کار رفته است طبقه بندی می شوند و انواع مختلفی دارند.

  • ریمل حجم دهنده: این ریمل ها باعث افزایش حجم مژه ها شده و آنها را پر پشت تر جلوه می دهند، معمولا غلیظ هستند وو دارای  پلیمر های سیلیکونی یا موم هستند
  • ریمل بلند کننده: معمولا دارای یک سری الیاف هستند که با چسبیدن به مژه ها بر طول آنها می افزایند.این ریمل ها می توانند چند لایه هم بر روی هم قرار بگیرند.
  • ریمل فرکننده: این نوع ریمل ها برای افرادی مناسب است که مزه های روبه پایین و بدون حالت دارند.این ریمل ها حاوی پلیمر و رزین اند تا حالت مژه ها را حفظ کنند.
  • ریمل ضد آب: این نوع ریمل ها نسبت به آب مقاوم بوده و با تعریق نیز به هم نمی ریزند. این ریمل ها حاوی ذرات موم و روغن ها هستند. برای رفتن به استخر بسیار مناسب هستند.
  • ریمل تقویتی: این نوع ریمل ها علاوه بر کارایی آرایشی که شامل حجم دهی و بلند کنندگی است با داشتن مواد موثره برای تقویت و پر پشت شدن مژه ها نیز مناسب اند.
  • ریمل فیبری: ریمل های فیبری در هنگام حرکت، با مژه هایتان درگیر می شوند و همه ی اطراف آن را می پوشانند.
  • ریمل اکلیلی: ریمل های اکلیلی به دو حالت پودری و مایع موجودند وظاهریدرخشان به چشم ها می بخشند.
  • ریمل‌های رنگی: بیشتر ریمل‌ها به رنگ مشکی تولید می‌شوند اما برای تنوع محصولات رنگی نیز وجود دارند که برخی افراد گاهی اوقات برای داشتن ظاهری متفاوت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

انواع ریمل

  • برس ضخیم:  این ریمل ها دارای مویچه هایی هستند که میزان بیشتری ازمایع ریمل را روی مژه ها می گذارد و پر پشت کننه و حجم دهنده است.
  • ریمل با برس نازک: مناسب مژه های کوتاه و صاف است وبلند کنند می باشد.
  • ریمل با برس خمیده: برای افراد با مژه های کوتاه و صاف مناسب می باشد که باعث حالت دهی به مژه ها به سمت بالا میشود.
  • ریمل با برس مخروطی: باعث ایجاد فرم چشم گربه ای می شود. مژه های بیرونی چشم را بلند می کند..
  • ریمل با برس s  شکل: بلند کننده و حجم دهنده می باشند و به‌راحتی کناری ‌ترین مژه‌های شما را نیز پوشش می‌دهد.
  • ریمل با برس توپی شکل: قسمت انتهایی توپی شکل است و برای بلند کردن مژه ها مناسب می بشد.
  • ریمل با برس ساعت شنی: برای فرم دهی و حجم دهندگی مژه ها به کار می رود
  • ریمل با برس مارپیچی یا حبابی: ریمل با برس مارپیچی یا حبابی به بهترین وجه ممکن عمل حجم‌دهندگی و فرم‌دهی را انجام می‌دهد. اگر مژه‌های کم‌پشت و بی‌حالتی دارید این نوع ریمل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • برس ریمل توپی: این نوع برس شبیه به یک توپ گرزی شکل است. اما به اندازه ظاهرش ترسناک نیست و برای مژه هایی که دسترسی به آن ها با برس معمولی سخت است، فوق العاده است.

انواع برس ریمل

فرمژه:

به طور کلی دو نوع فرمژه در بازار موجود است که بر اساس کارایی آنها طبقه بندی می شد:

فرمژه فشاری:

برای استفاده از فرمژه های فشاری باید فرمژه را در نزدیک ترین نقطه به پلک قرار دهید به نحوی که پوست شما را نگیرد سپس اهرم را فشار داده و کمی رو به بالا خم کنید و پس از حدود 10 ثانیه از پلک تان جدا کنید.اگر مژه ها به خوبی حالت گرفت نیازی به تکرار نیست.

فرمژه گرمایی:

در فرمژه های گرمایی با استفاده از شانه های فرمژه , مژه هایتان را رو به بالا حالت میدهید که گرما باعث حالت دادن به مژه ها و فر خوردن آن ها خواهد شد, این نوع فرمژه نباید برای زمان زیادی روی مژه ها باقی بماند چون باعث سوختن آن ها خواهد شد. نزدیک کردن بیش از حد فرمژه گرمایی به پلک تان باعث سوختن پلک خواهد شد پس فاصله مناسب را هنگام استفاده از آن رعایت کنید.

انواع فرمژه

سایه چشم:

  • سایه چشم پودری: این سایه چشمها خودشان شامل 3 نوع مختلف هستند: مات، اکلیلی، براق
  • سایه چشم کرمی: این نوع سایه ها برای پوست چرب مناسب نیستند و نمایی براق تر دارند. برای استفاده از سایه چشم کرمی پیشنهاد می شود قلمو های آرایشی که سر های بزرگتری دارند استفاده نمایید چرا که مانع از ریختن سایه می شوند.
  • سایه چشم مایع: بسته بندی این گونه سایه چشم ها مشابه برق لب و یا رژ لب های مایع هستند و برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.این نوع سایه ها به سرعت خشک می شوند.
  • سایه چشم پودری شل: این نوع سایه برای افراد حرفه ای است و سایه ی دانه دانه ای محسوب می شود و می تواند زیر چشم ریخته و آرایش شما ر اخراب کند پس باید خیلی حرفه ای باشید.
  • سایه چشم مدادی: کار با این سایه چشم جز راحت ترین سایه چشم ها محسوب میشود.
  • سایه چشم پخته شده: برای شدت رنگ بیشتر این نوع از سایه ها از قلم موی مرطوب،  و برای شدت رنگ کمتر از قلموی خشک استفاده کنید.

سایه چشم

مژه مصنوعی:

مژه های مصنوعی از انواع فرم ها ی مختلف موجود است که بهتر است با توجه به فرم چشم و ابرو و فرم صورت فرد باید انتخاب شوند. بهتر است برای آسیب نرسیدن به مژه ها از چسب های مرغوب برای چسباندن آنها استفاده کنید و در عین حال به این موضوع توجه کنید که رنگ چسب مژه بهتر است مشکی رنگ باشد که تضاد رنگی با خود مژه ها پیدا نکرده و غیر طبیعی جلوه نکند.

انواع مژه مصنوعی

برای خرید و مشاهده یبهترین لوازم آرایش مربوط به چشم به لینک های زیر مراجعه کنید:

آرایش چشم و ابرو

آرایش لب

بهترین کرم پودر ها و انواع آنها

  • offkado takhfif
  • ۰
  • ۰

کرونا ویروس، به خانواده بزرگی از ویروس ها می‌ گویند که شامل ویروس سرما خوردگی و عامل بیماری سارس است. کرونا چینی یا ویروس کرونای ووهان ویروس تنفسی جدیدی است که در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 از استان هوبی و شهر ووهان چین شروع شد و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. این ویروس باعث ایجاد بیماری حاد تنفسی می شود. کشور های مختلف در صدد ساخت واکسن برای این بیماری هستند و هم اکنون چندین واکسن برای این بیماری در بازار موجود است که توانسته اند از سازمان بهداشت جهانی مجوز لازم را دریافت کنند. واکسیناسیون یکی از روش‌های ساده، ایمن و موثر برای محافظت از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های خطرناک به شمار می‌آید. در این مقاله قصد داریم که انواع واکسن ها، ویژگی، عوارض و درصد تاثیر پذیری آنها را بررسی کنیم و در نهایت جدول زمان بندی واکسیناسیون در سراسر کشور را می توانید مشاهده بفرمایید. همچنین پایگاه های واکسیناسیون در 3 شهر تهران، اصفهان و شیراز اعلام می شود.

انواع واکسن های کویید 19

به طور کلی واکسن ها با روش ها و تکنیک های خاصی تولید می شوند:

روش کلاسیک :

این روش جزء قدیمی ترین روش های تولید واکسن بوده و برای بسیاری از بیماری ها استفاده شده است که خود شامل دو نوع می باشد:

دسته اول:

در این روش از ویروس زنده‌ی ضعیف شده و یا ویروس کشته شده استفاده میشود. این واکسن ها بر دو نوع هستند. یک نوع که حاوی ذراتی از ویروس هستند  که در آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی و یا حرارت غیر فعال شده اند و قدرت بیماری زایی خود را از دست می دهند. و نوع دیگر که شامل پاتوژن های زنده هستند که در محیط آزمایشگاه کشت داده شده اند و رقیق می شوند و تضعیف می شوند. باید خاطر نشان کرد که واکسن های زنده ی ضعیف شده از واکسن های کشته شده پاسخ ایمنی بهتری در بدن ایجاد می کنند. البته استفاده ازاین واکسن ها برای افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند مناسب نیست. واکسن اوریون، سرخجه و سرخک از نوع ویروس تضعیف شده و واکسن های فلج اطفال و هاری به صورت ویروس کشته شده هستند. واکسن های کرونای سیوواک، سینوفارم چین، کووکسین هند و هر سه واکسن ایرانی شامل ویروس کشته شده و ادجوانت های کمی اند و تا زمانی که دوز دوم را دریافت نکنند پاسخ ایمنی کاملی نمی دهند.

دسته ی دوم:

در این روش از پروتئین های سطحی ویروس و یا گیرنده های سطحی آن کمک گرفته می شود. واکسن نواواکس بر اساس نانو ذرات پروتئین های سطحی ویوروس ساخته شده است، همچنین واکسن مشترک بینایران و کوبا نیز به صورت پروتئین نو ترکیب می باشد.  واکسن‌های بر پایه پروتئین نوترکیب واکسن‌های ایمنی هستند و مناسب برای افراد آسیب‌پذیر و حساس‌اند. به عنوان مثال واکسن هپاتیت بی از این فناوری استفاده شده است.  البته باید خاطر نشان کرد که این نوع واکسن ها برای ایجاد ایمنی مطلوب باید حتما دور دوز تزریق شوند، همچنین از ادجوانت های کمکی برای ایجاد ایمنی مناسب استفاده می شود. برای مثال در واکسن نواواکس از ادجوانت ماتریکس M برای تحریک بیشتر سیستم ایمنی استفاده می شود.

واکسن کووید

روش نوین:

این روش نیز دارای دو دسته می باشد:

دسته اول:

در این روش از DNA و یا RNA ویروس و یا باکتری استفاده می شود. در واکسن فایزر-بایونتک و مدرنا از RNA پروتئین های سطحی ویروس استفاده شده است. به طور کلی یکی از مواردی که سیستم ایمنی بدن را به حالت آماده باش در می آورد و از ایجاد ابتلا به بیماری برای بار دوم جلوگیری می کند این است که در مواجهه ی اول سیستم ایمنی بدن پروتئین های سطحی روی ویروس را کد کرده و در بار دوم به محض مشاهده ی این کد ها متوجه حضور ویروس بسیار سریع تر از بار اول شده و بسیار شدید تر، قبل از تکثیر ویروس با آن مقابله می کند. در این روش به جای استفاده از خود ویروس، موادی از جمله RNA  استفاده شده است که ایجاد بیماری نمی کند ولی سیستم ایمنی را تحریک به دفاع می نماید.

دسته دوم:

در این روش قسمتی از ژنوم ویروس را در ویروس و یا حامل های غیر بیماری زای دیگر قرار می دهند و از این طریق سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند. واکسن شرکت‌هایی مانند آسترازِنِکا، جانسون و جانسون و اسپوتنیک روسیه از این فناوری برای تولید واکسن استفاده کرده‌اند.

واکسن کووید

واکسن فایزر:

در ماه نوامبراین شرکت فایزر آمریکایی اعلام کرد کارآیی واکسن تولید شده توسط آن 95درصد است. اکنون اطلاعات جدید نشان می‌دهد واکسن فایزر حتی پس از یک بار تزریق نیز موثر بوده و پس از یک هفته کارآیی آن در مقابله با ویروس به بیش از 50 درصد می‌رسد. این واکسن باید در منفی 70 درجه سانتیگراد (منفی 94 درجه فارنهایت) نگهداری شود که باعث بروز مشکلات برای برخی از کشورها شده است. در سایت رسمی CDC این چنین ذکر شده است: افراد مبتلا به کووید 19 رنج گسترده ای از علائم را از شدید تا خفیف نشان می دهند. عائم می تواند شامل : تب و لرز، سرفه، تنگی نفس و یا کوتاهی نفس، خستگی، درد عضلات، سردرد، از دست دادن حس چشایی و بویایی، از دست دادن اشتها، گلودرد، آبریزش بینی و یا گرفتگی بینی، اسهال و استفراغ، سرگیجه می باشد.

سازمان بهاشت جهانی به واکسن فایزر مجوز و تاییدیه ی اضطراری صادر کرده است که می توان از آن برای افراد بالای 12 سال استفاده کرد. قبل از تزریق باید به زننده ی واکسن موارد زیر اشاره شود:

  • داشتن هر گونه آلرزی
  • داشتن تب
  • داشتن بیماری های خونریزی دهنده و یا داشتن کم خونی
  • داشتن بیماری های خودایمنی و یا استفاده از داروهایی که بر سیستم ایمنی تاثیر گذارند.
  • حاملگی و یا قصد باردار شدن
  • شیر دهی
  • دریافت واکسن کرونا از نوع دیگر
  • اگر در تزریقات گذشته دچار غش شده اید.

اگر در دوزاولیه ی واکسن کرونا و یا در تزریق سایر واکسن ها عکس العمل شدید و یا حساسیت نشان داده اید از تزریق دوز دوم خود داری کنید. واکسن فایزردر دو دوز به فاصله ی 3 هفته یعنی 21 روز از هم تزریق می شوند. تاثیرات واکسن و قدرت اثر بخشی آن فعلا مشخص نیست. حساسیت شدید از چند دقیقه تا یک ساعت بعد از تزریق ممکن است اتفاق بیوفتند. به همین دلیل بعد از تزریق واکسن حداقل یک ساعت در محل حضور داشته باشید. علائم حساسیت شدید می تواند شامل: تنفس دشوار، عرق کردن بدن و صورت، تپش قب، راش پوستی، سرگیجه و ضعف باشد. علائمی از جمله حساسیت شدید، حساسیت نه چندان شدید ( راش، خارش، عرق کردن)، درد محل تزریق، خستگی، سردرد، دردعضلانی، لرز، درد مفاصل، تب، قرمزی محل تزریق، تهوع، احساس ناخوشی، تورم غدد لنفاوی، اسهال واستفراغ نیز گزارش شده است.

21 مورد ابتلا به واکنش آلرژیک آنافیلاکسی در بین یک میلیون و 893هزار و 360 دریافت کننده واکسن کووید 19 به ثبت رسیده است. بنابر این به طور متوسط تزریق یک میلیون واحد از واکسن فایزر منجر به11.1مورد آنافیلاکسی می‌شود.

هیچ اطلاعاتی در رابطه با این وجود ندارد که بتوان دو واکسن را با هم تزریق کرد. بعد از تزریق دوز اول به شما کارتی داده می شود که باید برای دوز دوم حتما به همراه داشته باشید.

واکسن فایزر

واکسن مدرنا:

واکسیناسیون با واکسن کرونای ساخت مدرنا، موسسه سلامت آمریکا در انگلستان آغاز شد. در کنار واکسن فایزر بیوان‌تک و استرازنکا آکسفورد، این سومین واکسن کرونایی است که در انگلستان استفاده می‌شود.

واکسن مدرنا و فایزر هر دو از فناوری جدید mRNA، استفاده کرده اند. واکسن مدرنا به سرمای منفی بیست درجه احتیاج دارد. این واکسن در دو دوز به فاصله ی دوازده هفته تزریق می شود.هر دوز واکسن  نیم میلی لیتری و به صورت عضلانی تزریق می شود. بر اساس نتایج کارآزمایی‌های بالینی واکسن مدرنا 94 درصد اثربخشی داشته و در تمام موارد از بیماری شدید جلوگیری کرده است. واکسن مدرنا نیز از سازمان بهداشت جهانی مجوز اضطراری دریافت کرده است. مدرنا می‌گوید واکسن کرونایش عوارض جانبی جدی ندارد و خوب تحمل می‌شود. در نوبت اول اگر عارضه‌ای ایجاد شود درد در محل تزریق است و در نوبت دوم ممکن است خستگی، درد عضلات و مفاصل، سردرد و درد و قرمزی در محل تزریق ایجاد شود. این گونه عوارض جانبی تقریبا در تمام واکسن‌ها می‌توانند با شدت و ضعف بروز کنند و به طور کلی نشانه فعال شدن سیستم دفاعی بدن و تاثیر واکسن تلقی می‌شوند.

واکسن مدرنا

واکسن سینوفارم:

این واکسن از فناوری سنتی استفاده کرده است و از ویروس غیر فعال و یا مرده استفاده می کند که توانایی بیماری زایی را ندارد اما می تواند پاسخ ایمنی ایجاد کند. بر اساس اظهار نظر وزارت بهداشت ملی چین میزان عوارض جانبی این واکسن کم بوده و بروز عوارض جانبی شدید آلرژی بسیار اندک و به اندازه ی دو در میلیون است.
یکی از مزیت های سینوفارم شرایط نگهداری آن است که به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند. دمای 2 تا 8 درجه ی سانتی گراد برای این واکسن کفایت می کند اما باید از یخ زدگی جلوگیری شود. واکسن سینوفارم به خوبی از افراد 18تا 59 ساله محافظت خواهد کرد.

سینوفارم نیز مانند سایر واکسن ها به دو دوز و هر دوز نیم سی سی و تزریق عضلانی احتیاج دارد و میزان اثر بخشی آن در حدود 79 درصد است که از آسترزینکا بیشتر است. سازمان بهداشت جهانی به این واکسن نیز تاییدیه و مجوز اضطراری داده است. فواصل بین دو دوز در این نوع واکسن 28 روز می باشد. نوع واکسن در هر دوز یکسان است در صورتی که واکسن اسپوتنیک دو دوز با مواد متفاوت دارد.

در افرادی که قبلا واکنش های حساسیتی شدید داشته اند و افراد باردار و شیر ده منع منصرف دارد. تزریق وریدی ممنوع بوده و بهتر است بعد از تزریق تمامی واکسن ها نیم ساعت بعد از تزریق در محل حضور داشته باشید تا به اپی نفرین و احیا دسترسی داشته باشید. افرادی که صرع، بیماری های عصبی پیش رونده یا سابقه «گیلن باره» دارند نیز حتما برای تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

واکسن سینوفارم

واکسن اسپوتنیک:

این واکسن روسی بوده و در 11 اوت 2020 توسط وزارت بهداشت روسیه به بازار عرضه شد. این واکسن همچون واکسن آسترازنکا یا جانسون وجانسون، نوعی واکسن وایرال‌ وکتور است. این به آن معنا است که از ویروس‌ های بی ‌خطر برای حمل بخش‌ های از ویروس کرونا استفاده می‌ شود.

دانشمندان روسی در تولید واکسن "اسپوتنیک وی" از شیوه دیگری هم استفاده کرده‌اند. برخلاف سایر واکسن ها که هر دو وز آنها مشابه است واکسن اسپتنیک در هر دو دوز واکسن از دو نوع آدنو ویروس مختلف استفاده کرده است. به این ترتیب، توانایی سیستم دفاعی انسان در مقابل ویروس کرونا افزایش می‌یابد. این واکسن بیش از 91 درصد در مقابله با کرونا موثر است. شایعترین عارضه ایجاد حالت شبه آنفلوانزای خفیف ( تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی،گلو درد، احتقان و آبریزش بینی،ضعف، احساس ناخوشی و سردرد) و یا عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق هستند و برای تمامی رده های سنی قابل استفاده است. واکسن اسپوتنیک یکی از ارزانترین واکسن های جهان است و هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد.

بهترین پاسخ ایمنی از حدود 6هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود ولی طول مدت محافظت این واکسن همانند سایر واکسن هنوز مشخص نیست.

موارد ممنوعیت مصرف این واکسن:در دوره بارداری و شیردهی، سابقه واکنش های حساسیتی شدید و وجود هر گونه بیماری حاد با یا بدون تب (این افراد حدود 6 هفته بعد و بهبودی می توانند مراجعه نمایند). واکسن برای افراد زیر 1 سال مجوز مصرف ندارد. علاوه بر این افرادیکه به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید (مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی منتشر شدید، تشنج، تب بالای 40 درجه و غیره) شده اند منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

واکسنهای وارداتی در ویال های 5 دوزی، هر دوز نیم میلی لیتر ،جمعا 3 میلی لیتر و در حالت منجمد است. برای افتراق ویال ها، ویال های نوبت اول آبی رنگ و ویال های نوبت دوم قرمز رنگ است. فواصل بین دو دوز 21 روز است.

دمای فریزر نگهداری واکسن در سردترین حالت ممکن تنظیم شود تا دمای فریزر بین منفی 64 تا منفی 65 باشد.

واکسن اسپتنیک

واکسن بهارات:

این واکسن نوع غیرفعال شده تمام ذره ویروسی است که به شکل مایع سفید شفاف حاوی 6میکروگرم ذره ویروسی کامل آنتی ژن ویروس کرونای غیر فعال شده (Strain NIV-2020-770)است.این واکسن برای افراد 18 تا 55 سال قابل استفاده است.

این واکسن در دو دوز نیم سی سی و در عضله و به فاصله ی 28 روز تزریق می شود. واکسن باید در دمای 2تا 8 درجه سانتی گراد و به دور از نمور خورشید نگهداری شود. موارد منع مصرف: حساسیت به هر یک از اجزای واکسن، خانم های باردار و دوران شیردهی،  در بیماریهای حاد و یا تب دار، اشخاص زیر 18 سال، مبتلایان به اختلالات انعقادی و بیماریهای خونریزی دهنده می باشد. کلروکین و کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث کاهش پاسخ آنتی بادی شوند.

شایعترین عارضه درد موضعی در محل تزریق و شایعترین عارضه سیستمیک سردرد بوده است و سپس ضعف، تب، درد و کوفتگی بدن، درد شکم ، تهوع و استفراغ واز عوارض کمتر شایع می توان به  احساس گیجی، لرزش، تعریق، احساس سرما، سرفه و تورم محل تزریق اشاره کرد. طول دوره محافظت واکسن مشخص نیست. اثر بخشی این واکسن نیزدر حد 80درصد است. نام دیگر این واکسن که توسط شرکت بهارات هندی تولید شده است کوواکسین می باشد.

واکسن بهارات

واکسن آسترزینکا:

آسترازنکا یک شرکت داروسازی و زیست فناوری بریتانیایی-سوئدی چندملیتی است. در این واکسن نیز از روش نوین استفاده شده است و حاوی کد ژنتیکی برای بخش مهمی از ویروس SARS-CoV-2 به نام پروتئین spikeاست . این واکسن برای افراد بالای 18 سال مناسب می باشد. بعد از دریافت دو دوز از واکسن آسترزینکا حدود 62 تا 70 درصد مصونیت ایجاد میکند.

حفاظت در برابر کووید، 3 هفته بعد از اولین دوز آغاز می شود و با دوز دوم سطح آنتی بادی بالا می رود و مصونیت مطلوبی به فرد می دهد. دو دوز به فاصله ی 12 هفته از هم تزریق می شود. برای این واکسن نیز مثل سایر واکسن ها برای افرادی که حساسیت شدید به دوز اول داشته اند و یا اینکه نسبت به واکسن های دیگر در قدیم ری اکشن نشان داده اند منع مصرف وجود دارد. اگر شمایک اختلال خونریزی دارید یا یک داروی رقیق کننده خون (ضد انعقاد )مصرف می کنید، به ارائه دهنده ایمنی خود بگویید. در صورت بارداری و یا شیر دهی بهتر است از واکسن استفاده نکنند.

این واکسن باید در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود.

TTS خیلی نادر است و حدود 4 تا 20 روز پس از واکسیناسیون اتفاق می افتد. نشانه ها می توانند شامل درد شکم و/یا سردرد شدید باشند که با تسکین درد از بین نمی روند.

اگر افراد این نشانه ها را تجربه کنند، باید بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی باشند:

سردرد شدید مداوم با مشخصات اضافی: حداقل 4 روز بعد از واکسیناسیون ظاهر می شود، با مسکن های ساده بهبود نمی یابد، ممکن است در موقع دراز کشیدن بدتر شود یا همراه با تهوع و استفراغ باشد.

نشانه های عصب شناختی مانند:بینایی تار، مشکل گفتاری، خواب آلودگی ، تشنج ، تنگی نفس یا درد سینه، پای متورم، درد مداوم شکم، لکه های ریز خون در زیر پوست و دور از محل تزریق همراه با نشانه های بالا

واکسن آستزینکا

لیست زمان بندی واکسیناسیون:

زمان بندی واکسیناسیون

زمان بندی واکسیناسیون

زمان بندی واکسیناسیون

پایگاه های واکسیناسیون در شیراز:

بطور متوسط روزانه به چهار تا پنج هزار سالمند در سطح استان فارس واکسن کرونا تزریق می شود.استاندار فارس اعلام کرد که تا امروز دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه اول تزریق واکسن کشور را به خود اختصاص داده است که این دستاورد درخور تقدیر و تشکر است.

  • خیابان خلیلی جنب استخر قدیمی بیمارستان نمازی
  • کوچه ی بعد از بیمارستان حافظ دانشکده ی توانبخشی سالن ورزشی غدیر
  • بلوار سیبویه جنب بیمارستان الزهرا  و شهید حجازی
  • سالن ورزشی هلال احمر

برای ثبت نام واکسیناسیون می توانید روی لینک زیر کلیک بفرمایید:

سامانه ی سلامت

برای مطالب مربوط به پزشکی و سلامت روی لینک های زیر کلیک بفرمایید:

تاثیر پوشیدن ماسک در مقابل کرونا

آیا گرما کرونا را از بین می برد؟

  • offkado takhfif
  • ۰
  • ۰

بهترین هارد های HDD

خرید هارد HDD در این روز ها یک کار بسیار واجب است. با افزایش میزان اطلاعات و کم بودن گنجایش خود سیستم ها و لپتاپ ها، استفاده از یک حافظه جانبی برای همه الزامی می باشد. از این رو خرید یک هارد HDD می تواند به شما کمک بسیاری کند.

اما کدام هارد را بخریم؟ در این مطلب ما برخی از بهترین حافظه های HDD را نام برده و نکات مثبت و منفی آنها را بررسی می کنیم. پس با ما باشید.

بهترین هارد های HDD سال

1. سیگیت باراکودا Seagate Baracuda

بهترین هارد HDD

بهترین هارد HDD. همین و بس. قیمت پایین این هارد در کنار چرخش سریع دیسک آن باعث شده که بهترین باشد. هر زمان که صحبت از بهترین هارد ها می شود، غیر ممکن است که نام سری باراکودا که از شرکت سیگیت است برده نشود. این موضوع باعث تعجب نیست. زیرا هارد های سری باراکودا سرعت بالایی را در اختیار کاربر گذاشته و نسبت قیمت آنها به هر گیگ بسیار پایین می باشد.

از لحاظ قیمتی بهترین مدل این سری، مدل 2 ترابایت آن است که بهترین نسبت قیمتی را در کنار سرعت بسیار بالا دارد. از آنجا که سرعت چرخش دیسک این سری هارد حدود 7200 دور بر دقیقه است، سیستم هایی که به هارد سیگیت باراکودا مجهز هستند، سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی خواهند داشت. شیاد بتوان تنها مشکل آن را حافظه کش به نسبت پایین آن دانست.

2. هارد توشیبا X300

هارد HDD توشیبا

حافظه HDD توشیبا X300 یک هارد با گنجایش بالا که در رده رقابت با بهترین ها است. این هارد در گنجایش های بین 4-8 ترابایت موجود است و عملکرد بسیار مناسبی دارد. سرعت آن به نسبت بسیار بالا بوده و حافظه کش مناسبی دارد. سرعت چرخش دیسک های آن 7200 دور بر دقیقه است که به اندازه هارد سیگیت باراکودا می باشد.

حافظه کش هارد X300 توشیبا 128 بوده که میزان مناسبی است. تنها نکته منفی این سری از حافظه HDD زمان کوتاه وارانتی آن است. به عنوان هاردی که اطلاعات زیادی را می خواهیم روی آن نگهداری کنیم، گارانتی یا وارانتی طولانی مدت بسیار مهم است. اما در بهترین حالت وارانتی این هارد حدود 2 سال اعتبار دارد.

3. حافظه وسترن دیجیتال WD velociraptor بهترین هارد برای گیمینگ

بهترین هارد HDD گیمینگ

همانطور که می دانیم بازی کردن با سیستم به قطعاتی احتیاج دارد که ویژگی خاصی دارند. هارد velociraptor شرکت وسترن دیجیتال، سرعت بسیار بالایی نسبت به هارد های HDD دارد. سرعت چرخش آن 10000 دور بر دقیقه است که از دو هارد اول لیست بیشتر است. این هارد در حافظه های بین 250 گیگابایت تا 1 ترابایت عرضه می شود.

یکی از مشکلاتی که همه گیمر ها با آن آشنا هستند، دمای بالای سیستم است. پس چه چیزی بهتر از یک کولر یا همان فن خنک کننده برای هارد. حافظه HDD مدل velocirapor شرکت وسترن دیجیتال دارای یک فن خنک کننده نسب شده بر روی خودش است که باعث می شود بتوانید برای مدت طولانی بازی کنید و نگران دمای بالای سیستم نباشید.

شاید بتوان گفت که تنها مشکل این هارد هزینه بالای آن است. این موضوع در بسیاری از محصولات مخصوص گیمینگ دیده می شود. قیمت این حافظه در حد حافظه های SSD است.

4. هارد وسترن دیجیتال بلو دسکتاپ blue desktop

هارد HDD وسترن دیجیتال

این هارد بهترین هارد از لحاظ تناسب قیمتی است. این سری از هارد های برند WD برای هر نوع هزینه ایی وجود دارد. گنجایش آن از 500 گیگابایت تا 6 ترابایت وجود دارد و شما می توانید با هر هزینه ایی یکی را خریداری کنید.

سرعت هارد های بلو دسکتاپ نیز بازه متغیری دارد که از 5000 دور در دقیقه تا 7200 دور وجود دارد.

5. سیگیت فایرکودا دسکتاپ: بهترین هارد هیبریدی

بهترین هارد هیبریدی

هارد های هیبریدی پل بین حافظه HHD و حافظه SSD هستند. این نوع هارد مزیت های هر دو را دارد. به منظور اینکه شما می توانید حجم زیادی از اطلاعات را روی بخش HDD ذخیره کرده و برنامه هایی که بیشتر استفاده می شوند را روی بخش SSD نصب کرده و از سرعت آن لذت ببرید. همچنین اطلاعاتی که روی SSD ذخیره شده اند، در مقابل ضربه دیدن امن هستند.

هارد هیبریدی فایرکودا دسکتاپ، بهترین هارد هیبریدی بازار است. شما می توانید تا 2 ترابایت اطلاعات را روی آن ذخیره نموده و پس از آن کش 8 گیگابایتی آن، به طور خودکار برنامه هایی که شما بیشتر استفاده می کنید را تشخیص داده و آنها را ذخیره می کند تا نهایت سرعت را داشته باشد. این سرعت باور نکردنی در کنار سرعت چرخش دیسک 7200 دور در دقیقه، تجربه سرعت بالا را برای شما به ارمغان می اورد. از این رو به راحتی می توانید تشخیص دهید که چرا این هارد یکی از بهترین ها می باشد.

در این مطلب ما به بررسی برخی از بهترین حافظه های HDD با در نظر گرفتن همه موارد پرداختیم. در مطالب بعدی بهترین حافظه های SSD را بررسی خواهیم کرد.

 برای خواندن مطالب مرتبط در بلاگ آفکادو، روی لینک های زیر کلیک کنید.

حافظه HDD چیست؟

حافظه SSD چیست؟

تفاوت بین هدفون، هدست و هندزفری

  • offkado takhfif
  • ۰
  • ۰

حافظه HDD چیست؟

حافظه های HDD یا دیسک های هارد درایو (Hard Drive Disk) که برخی به اشتباه به آنها هارد HDD می گویند، معروف ترین و پر استفاده ترین محصولات ذخیره اطلاعات هستند. حتما تا به حال با موارد زیادی از آنها آشنا شده اید. اما آیا می دانید روش کار آنها چگونه است؟

در این مطلب ما به بررسی تمامی اطلاعات در رابطه با حافظه های HDD میپردازیم. اطلاعاتی مانند تاریخچه، تکنولوژی ساخت و کار و انواع آن. پس با ما باشید.

تاریخچه حافظه HDD

در 1953 شرکت IBM راهی برای ذخیره اطلاعات و در عین حال دسترسی سریع به آنها با قیمت نسبتا کم یافت و نام آن را Random Access file یا دسترسی تصادفی فایل ها گذاشت. بعد از بررسی و آزمون خطا های زیاد، این شرکت اولین هارد درایو را ساخت.

نخستین عرضه هارد درایو ها به بازار در سال 1967 به وسیله IBM 305 RAMAC شروع شد. این هارد درایو که نام خود را از "روش حساب داری و کنترا دسترسی تصادفی" یا همان "Random Access Method of Accounting and Control" گرفته بود تا سال 1970 حدود 3.5 میلیون نسخه را عرضه کرد.

اولین حافظه HDD

قطر دیسک های این حافظه HDD به اندازه 60 سانتی متر (24 اینچ) بود. این اندازه در مقابل هارد های امروزه که حدود 6 تا 8 سانت هستند بسیار بزرگ است. HDD های دارای دیسک های بزرگ تر از 24 اینچ در جعبه های مخصوص خود جا داده می شدند و به طور ایستاده قرار داده می شدند. در عین حال، آنها به جریان برق قوی و ولتاژ بالایی احتیاج داشتند. پس نگه داری آنها دشوار بوده است.

گنجایش هارد درایو ها از آن زمان تا به حال افزایش چشمگیری داشته است. اولین حافظه های HDD ساخته شده، حدود 5 مگابایت بوده و در بهترین حالت هارد های سیستم های ثابت، دارای 1 گیگابایت گنجایش بودند. امروزه حافظه های HDD نرمال حدود 1 یا 2 ترابایت گنجایش هستند و تا 20 ترابایت نیز پیدا می شوند.

HDD ها چگونه کار می کنند

حافظه های HDD چگونه کار می کنند

به طور کلی، اطلاعات شما روی هارد دیسک ها به صورت دو دویی 0 و 1 ذخیره می شوند. این اطلاعات به صورت الکتومغناطیسی روی صفحه یا صفحات هارد دیسک پخش می شود.

پس از آن، یک سری که به یک دسته متحرک متصل است، روی دیسک ها چرخیده و اطلاعاتی که به دنبال آن هستید را می یابد.

انواع حافظه های HDD

نوع PATA

حافظه HDD مدل PATA

این نوع هارد درایو ها اولین نوعی بودند که به بازار عرضه شدند. هارد درایو های PATA (Parallel Advanced technology attachment) که از اتصال موازی ATA استفاده می کنند. این نوع درایو ها را با نام دراوی های یکپارچه می شناسند.

درایو های PATA برای اولین بار در سال 1986 توسط شرکت western digital معرفی و عرضه شد. این نوع هارد ها از 40 یا 80 کابل نازک برای انتقال تعداد متعددی بیت استفاده می کردند. همچنین داده ها به صورت مغناطیسی ذخیره می شدند و به وسیله یک قطعه متحرک خوانده می شدند.

درایو های ذخیره سری ATA

HDDمدل SATA

این نوع هارد ها در سیستم ها و لپتاپ ها جایگزین هارد های مدل قدیمی تر شده اند. در اینجا برخی برتری های هارد های سری ATA  یا همان (SATA) را می خوانیم:

  • هارد های SATA اطلاعات را سریع تر از PATA ها انتقال می دهند که دلیل آن انتقال اطلاعات به صورت سری می باشد.
  • کابل های SATA نازک تر و قابل انعطاف تر از کابل های هارد های PATA هستند.
  • آنها انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند. در حالی که PATA ها حدود 5 ولت انرژی برای کار لازم دارند، SATA ها به 250 میلی ولت نیاز دارند.

قابل اعتماد ترین برند های تولید کننده هارد HDD

در اینجا لیستی از قابل اعتماد ترین برند های تولید کننده هارد HDD را می بینید. این لیست بر اساس ترتیب خاصی نیست. هر کدام از این برند ها خصوصیات خود را دارند.

هیتاچی HGST یا همان (Hitachi Global Storage Technologies)

برند هیتاچی

برند هیتاپی در سال 2003 کار خود را شروع کرد و از شرکت IBM کسب و کار هارد های HDD اش را به مبلغ حدود 2 میلیارد دلار خریداری کرد.

شرکت هیتاچی در سال 2012 توسط شرکت وسترن دیجیتال خریداری شد و همکاری آنها شروع شد. از سال 2018 این برند از رده خارج و باقی محصولات آنها تحت نام وسترن دیجیتال به فروش می رسد. با این حال برند HGST جزو قابل اعتماد ترین برند های هارد HDD است.

هرچند این برند امروزه در بازار به ندرت دیده می شود، در لیست ما جایگاه خود را ثابت کرده است. دلیل آن نیز آزمایشی است که کمی جلو تر درباره آن خواهید خواند.

برند توشیبا Toshiba

 

برن توشیبا نیز یکی از تولید کنندگان قدرتمند هارد های HDD است و در آزمایشات انجام شده سر بلند بیرون آمده. این شرکت ژاپنی، در واقع چند ملیتی است و در کشور های مختلف شعب زیادی دارد.

توشیبا در سال 1875 و با تولید تلگراف در ژاپن کار خود را شروع کرد و تا کنون فقط شاهد پیشرفت های آن بوده ایم.

سیگیت seagate

برند سیگیت seagate

برند سیگیت با پیشرفت چشم گیرش نام خود را در ذهن همه ماندگار کرده است. این شرکت در سال 1979 تاسیس شد و در سال 1989 (یعنی تنها 10 سال بعد) شرکت "کنترل دیتا کورپوریشن" را خریداری کرد. در 2006 هم شرکت مکستور (maxtor) را به طور کامل خریداری کرد.

این برند در تولید هارد های متفاوت قدرت بالایی دارد و درصد خرابی پایینی دارد. شهرت این برند به اندازه برند های دیگر مانند وسترن دیجیتال یا توشیبا نیست. اما کیفیت آن در سطح رقابت با آنها است.

وسترن دیجیتال western digital

برند وسترن دیجیتال WD

شرکت وسترن دیجیتال به طور جالبی توسط یکی از نیرو های شرکت موتورولا (motorola) به نام آلوین فیلیپس بنا شد. در اوایل کار خود، نام شرکت جنرال دیجیتال (general digital) بود و در سال 1971 پس از اینکه برخی از سرمایه گذاران بزرگ مانند امرسان الکتریکس (emerson electrics) در این شرکت سرمایه گذاری کردند، نام خود را به وسترن دیجیتال تغییر داد و اولین محصول خود را با نام WD1402A زیر همین نام تجاری تولید و عرضه کرد.

در مطالب بعدی به طور کامل درباره این برند و پیشرفت آن توضیح خواهیم داد.

در تستی که در سال 2015 انجام شد، حدود 56000 هارد دیسک از برند های نام برده شده در گنجایش های متفاوت مورد آزمایش قرار گرفتند و بعد از 1 سال درصد خرابی آنها اعلام شد. کمترین درصد خرابی مربوط به HGST و در حدود 1 درصد بود. پس از آن توشیبا درصد خرابی 3.5 درصد داشت. سیگیت کمتر از 4 درصد بود ولی همچنان بیشتر از توشیبا خرابی داشت. بیشترین خرابی مربوط به برند وسترن دیجیتال و در حدود 7 درصد خرابی سالانه بود.

این آمار طبق بررسی های دقیق انجام شده و فقط برای خرابی صادق است. این موضوع دلیل بر بهتر یا بدتر بودن یک برند نیست.

برای خواندن مطالب مرتبط روی لینک های زیر کلیک کنید:

حافظه SSD چیست؟

تفاوت بین هدفون هدست و هندزفری

محصولات برند JBL

  • offkado takhfif